To zmieniło nasz biznes. Proste i fundamentalne rzeczy.

Prowadzenie własnej działalności gospodarczej, często potrafi wkręcić w kołowrotek. Brakuje nam czasu na wszystko i wydaje nam się, że tak już będzie zawsze i nic z tym nie można zrobić. Zobacz co zmieniło nasz biznes. To proste i fundamentalne rzeczy, które pozwoliły nam przetrwać trudne lekcje biznesowe i całkowicie zmienić sposób jego prowadzenia.



Czy tak ma wyglądać moje życie?

Praca po kilkanaście godzin dziennie, ciągłe telefony i coś do zrobienia. Mamy wrażenie, że pracujemy 24h na dobę, 7 dni w tygodniu. Wiele osób zadaje sobie pytanie „Czy tak ma wyglądać moje życie?”. Przecież zakładamy firmę po to by być niezależnym, mieć więcej czasu dla rodziny i przyjaciół, więcej zarabiać. W praktyce okazuje się, że rozkręcenie firmy może zająć kilka lat, a my po drodze popełnimy wiele błędów. Dlatego warto słuchać ludzi, którzy już tę drogę mają za sobą. Dzięki temu możemy przyspieszyć nasze działania i oszczędzić sobie wielu kłopotów. Pewne problemy biorą się stąd, że nikt nas nie uczył wcześniej jak prowadzić firmę i ją rozwijać. Zwłaszcza tych osób, które opierają swój biznes na pasji. Myślimy tylko o tym aby jak najlepiej wykonywać swoją pracę, sprawiać by klienci byli zadowoleni. Często nie mamy pojęcia o sprzedaży i marketingu i kiedy pojawia się na rynku coraz więcej konkurencji zaczynamy mieć pod górkę. Pracy przybywa, a pieniędzy nie widać. Tak być nie musi. Jeśli nabędziesz odpowiednią wiedzę, wysłuchasz bezpłatnych materiałów od przedsiębiorców czy skorzystasz z konsultacji to zaoszczędzisz wiele pieniędzy i dużo zdrowia.

Pracuj ciężko tylko przez jakiś czas.

Kiedy rozkręcamy firmę to w początkowej fazie musimy założyć, że będziemy pracować więcej niż na etacie i prawdopodobnie ciężej. Musimy sobie jednak założyć przez jaki czas jesteśmy w stanie pracować w takim systemie i co musimy zrobić żeby tak nie było. Kluczowe są ceny usług ponieważ jeśli wykonujemy je sami, mogą być trochę niższe, ale jeśli przyjdzie nam utrzymać jeszcze pracownika to rentowność biznesu może znacząco spaść. Dlatego warto to wziąć pod uwagę od samego początku. Jeśli przyjmiemy założenie, że po dwóch latach w nasze miejsce zatrudnimy kogoś to musimy sobie wszystko tak skalkulować by nam się to opłacało. Dzięki temu zaczniemy po woli pracować nad rozwojem firmy, a nie cały czas w firmie będąc jej pracownikiem.

Nie podchodź do klientów zbyt indywidualnie.

To może być dla Ciebie zaskoczenie. Ponieważ w branży usługowej staramy się podchodzić do klientów indywidualnie, a tutaj czytasz, żeby tego nie robić. Musisz przygotować pakiety i do nich standardy obsługi oraz opis co zawierają. Dobierać indywidualnie do klienta rozwiązania, ale nie tworzyć ich za każdym razem osobno pod każdego klienta bo zbyt indywidualne podejście, zabije Twój biznes.
Jeśli masz dobrze sprecyzowaną grupę odbiorców to jej problemy będą się powtarzać. Warto w ten sposób do tego podejść ponieważ to przyspiesza obsługę klienta, Twoja firma staje się w tym wyspecjalizowana, ma gotowe rozwiązania i dzięki temu jakość może być wyższa.

Po co przychodzi do Ciebie klient?

Klient nie przychodzi do Ciebie po ładne nazwy zabiegów i produktów. Klient przychodzi do Ciebie po opiekę i konkretne rozwiązanie swojego problemu. Dlatego nie tylko sama sprzedaż jest ważna, ale i późniejsza opieka nad klientem. Jeśli prowadzisz firmę to niekoniecznie do Ciebie klient musi dzwonić. Możesz mieć od tego wyznaczoną osobę. Natomiast klient musi wiedzieć, że może na Ciebie liczyć nawet już po sprzedaży, wykonaniu usługi czy zabiegu. W branży usługowej ludzie płacą w większości za opiekę nad nimi.

Przekaz musi być prosty i zrozumiały dla klienta.

Często operujemy specjalistycznym językiem, którym charakteryzuje się dana branża. Nie zawsze klient to rozumie. Dlatego warto stosować prosty i zrozumiały dla klienta język. Strona internetowa również powinna być prosta i przejrzysta, skoncentrowana na tym co chcemy klientowi przekazać i gdzie go na tej stronie zaprowadzić. Prosta oferta, która jasno określa jaki problem rozwiązujesz.

Tworzenie procedur w firmie.

Zacznij od samego początku tworzyć nawet proste procedury w firmie. Dzięki temu jeśli będziesz zmieniać pracownika czy nie będzie Ciebie to ktoś może wykonać pracę w określony wcześniej sposób i nie musisz tego po raz kolejny tłumaczyć. Jeśli w Twojej firmie są prowadzone rozmowy telefoniczne to warto mieć skrypt takich rozmów. Jeśli ktoś odpowiada za wystawianie i wysyłanie faktur bądź monitorowanie płatności to również warto stworzyć prostą procedurę w jakiej kolejności jest to robione.

Delegowanie i automatyzacja.

Jeśli możesz delegować komuś zadania to zrób to. Dzięki temu oszczędzisz swój czas i będziesz zajmować się ważniejszymi sprawami, które są związane z rozwojem firmy, a nie tylko jej utrzymaniem. Jeśli jakieś procesy w firmie są powtarzalne np. wysyłanie maili, zakup karnetów, wysyłanie smsów to możesz to zautomatyzować. Automatyzacja również jest konieczna w procesach sprzedażowych i marketingowych. Warto wspomnieć, że automatyzacja marketingu i sprzedaży może znacznie zwiększyć przychody w Twojej firmie.

Wyznacz pensję dla siebie prowadząc firmę.

Nie znam przedsiębiorcy, który zakładając firmę od razu wyznacza pensję dla siebie. Ile zostanie tyle zostanie. Prowadząc firmę musimy wiedzieć ile chcemy zarabiać i potrzebujemy wyznaczyć pensję dla siebie. Dzięki temu mamy większą kontrolę nad przepływem pieniędzy w firmie i widzimy czy prowadzenie firmy nam się w ogóle opłaca na dany moment.

Planowanie przychodów i kosztów.

Ile potrzebujesz mieć klientów w kolejnym miesiącu? Jakie będą koszty? Niewielu przedsiębiorców potrafi planować z pewnym wyprzedzeniem przychody i koszty w swojej firmie. Zazwyczaj dzieje się to samoczynnie, a my reagujemy na bieżąco. Nie wiemy wtedy czy mieliśmy kiedykolwiek tyle klientów ile potrzebujemy aby nasz biznes się opłacał, a nie tylko zarabiał na siebie.

Szukam ludzi, którzy zrobili to co ja chcę zrobić.

W biznesie liczy się nieustanny rozwój. Warto korzystać z pomocy osób, które już zrobiły to co my chcemy zrobić. Ludzie biznesu, którzy znają swoją wartość, często chętnie się dzielą doświadczeniem i mogą nam pomóc rozwiązać nasze problemy. Staramy się uciekać od otoczenia, które nas nie rozwija. Warto więc otaczać się ludźmi, którzy są lepsi od nas, dzięki temu i my rośniemy.

Więcej możesz zobaczyć w materiale wideo w rozmowie moim gościem jest Michał Kosel.

To zmieniło nasz biznes. Proste i fundamentalne rzeczy, które pomogą Ci rozwinąć firmę.

Jeśli potrzebujesz pomocy w działaniach marketingowych Twojej firmy – napisz do mnie.

Warto również przeczytać:

Ciekawe Artykuły