Mit Przedsiębiorczości – Dlaczego większość małych firm upada i jak temu zaradzić. Książka Michael E. Gerber – recenzja

Cytując fragment wprowadzenia w książce Mit Przedsiębiorczości Michaela E. Gerbera “jeśli jesteś lub chcesz być właścicielem małej firmy, to ta książka jest dla Ciebie”. Pomimo tego, że właściciele małych firm pracują bardzo dużo i wykonują świetnie swoją pracę, te firmy nie funkcjonują tak jak powinny. Już na wstępie powiem Ci, że ta książka to dla przedsiębiorcy, zwłaszcza początkującego, pozycja obowiązkowa.

Dlaczego większość małych firm upada?

Autor już we wprowadzeniu opowiada nam o 4 koncepcjach. Zrozumienie ich pozwoli nam rozwijać firmę i nie zapracować się na śmierć.

1. Koncepcja 1 – mówi o tym, że istnieje coś takiego jak mit przedsiębiorczości. Daje do myślenia mówiąc, że prawdziwe powody zakładania działalności nie mają wiele wspólnego z przedsiębiorczością. 

2. Koncepcja 2 – rewolucja w małych firmach, którą autor nazywa “przekręć kluczyk”, która zmienia sposób prowadzenia biznesu oraz określa szanse na przetrwanie. 

3. Koncepcja 3 – proces, który ma moc zmieniania małej firmy w rozwijającą się organizację. Bez tego o losie firmy decyduje przypadek przez co firma się nie rozwija i w efekcie końcowym upada. 

4. Koncepcja 4 – każdy może wdrażać proces rozwoju stosować “przekręć kluczyk” co pozwoli na przewidywalne prowadzenie biznesu. 

Większość małych firm upada

Aby szybko odpowiedzieć na pytanie, dlaczego większość małych firm upada określę to jako brak kompetencji do prowadzenia firmy przez osoby zakładające działalność gospodarczą. To, że potrafimy swoją pracę wykonywać wzorowo to jedno, ale prowadzenie i rozwijanie firmy to zupełnie inna rzecz. Wielu rzeczy nie jesteśmy świadomi.

Autor zapewnia, że oprócz porad książka ma zapewnić przedsiębiorcy uzyskanie rezultatów co w dalszej części się potwierdza gdyż dostajemy gotowy schemat, który można zastosować we własnej działalności. Niepowodzenie firmy jest uzależnione od jej właściciela i kiedy firma na jakimś polu jest słaba to znaczy, że właściciel również w tym elemencie jest słaby. I to właściciel musi się zmienić aby firma również się zmieniła.  Dlatego prowadząc firmę oprócz tego, że musimy wiedzieć jak wykonać zlecenie to jeszcze mieć wiedzę z zakresu prowadzenia firmy, zarządzania nią, rozwijania, marketingu i sprzedaży i pewnie jeszcze kilku innych obszarów. 

Rcenzja książki Mit Przedsiębiorczości nie będzie długa ponieważ łatwo mi ją streścić w krótkiej formie. Jeśli będziesz potrzebować konkretnych przykładów to wtedy już zajrzysz do książki. Tymczasem sprawdź czy to książka dla Ciebie. 

Mit przedsiębiorczości – wirus przedsiębiorczości i fatalne założenia już na starcie

Ludzie uczą się jakiegoś zawodu, później robią różnego rodzaju kursy i szkolenia, posiadają już wystarczające umiejętności aby zacząć pracę. No właśnie aby zacząć pracować. A prowadzenie firmy to oprócz samego wyknywania wyuczonego zawodu to o wiele więcej. I tak: 

  • stolarz otwiera firmę produkującą meble
  • elektryk firmę, która kładzie instalacje 
  • hydraulik zaczyna zatrudniać kilka osób
  • stylista, kosmetolog otwiera salon piękności
  • inżynier wchodzi w branżę półprzewodników 

Wszyscy są przekonanie, że skoro robią “dobrą robotę” to będą również świetnie prowadzić swoją firmę. Nie jest to prawdą. Ta książka dość brutalnie uświadamia przedsiębiorcy, ile błędów jesteśmy w stanie popełnić i zazwyczaj przeciętny przedsiębiorca, wcześniej nieprzygotowany do prowadzenia firmy jak się okazuje popełnia je wszystkie. 

Ktoś kto prowadzi firmę już od kilku lat może po przeczytaniu tej książki doznać lekkiego szoku, a czytając pierwsze kilkadziesiąt stron ma wrażenie jakby to była jego biografia. 

Jak autor napisał, osoba, która rozpoczyna działalność będzie jednocześnie trzema osobami: przedsiębiorcą, menedżerem i specjalistą technicznym. To trzy różne osobowości, które powonny w firmie odpowiadać za różne obszary i zadania. 

Przedsiębiorca kreuje, menedżer planuje i porządkuje, a specjalista techniczny jest wykonawcą. 

Przedstawione są również różne etapy życia firmy takie jak zarodkowa i rozkwitu. MIędzy nimi znajdujemy się poza strefą komfortu, a po nich następuje dzięki przedsiębiorczemu spjrzeniu faza dojrzałości. 

W fazie zarodkowej istotnie zostaje zauważone, że firma nie działa tak jak powinna czyli według potrzeb rynku nadążając za rozwojem tylko tak jak właściciel tego chce. Bardzo dokładnie opisuje jak najczęściej wygląda zapał właściciela firmy i praca często po kilkanaście godzin na dobę. Zaczyna się etap kiedy człowiek już się nie wyrabia z pracą, a klienci wymagają. Ci, którzy nie przejdą tego etapu zazwyczaj po jakimś czasie zamykają firmy. Ci, którzy przetrwają ten etap przejdą do fazy rozkwitu. To właśnie wtedy postanawiamy zatrudnić kogoś do pomocy. Zatrudniamy pierwszą osobę, które zostawiamy do zrobienia to czego nie lubimy, później kolejną osobę i rządzimy przez abdykację. Zaczynają się kłopoty ponieważ klienci dzwonią niezadowoleni, że ktoś ich źle obsłużył, zamówienie się opóźniło i problemy zaczynają się nawarstwiać. Kiedy właściciel nie daje sobie rady z problemami postanawia, że wróci do początku kiedy to biznes był prosty. Stwierdza, że lepiej robić wszystko samodzielnie i nie mieć tyle zmartwień jednak taka droga powoduje wypalenie zawodowe i odechciewa mu się pracować. 

W fazie dojrzałości aby firma funkcjonowała tak jak powinna te trzy osobowości, o których mowa na początku muszą znaleźć dla siebie odpowiednie miejsca i swoje zadania. Firma zaczyna dobrze się rozwijać jeśli ma odpowiednie procesy i procedury. Tak można stworzyć metodę “przekręć kluczyk”. 

Autor opisuje na przykładzie firmy Mc Donald’s to jak biznes opiera się o system, który uzupełniają ludzie, a nie na ludziach, którzy tworzą jakiś system. Dzięki takiemu podejściu można szybko zastąpić jakąś osobę w zespole i rozwijać firmę. Jeśli oprzemy swój biznes na specjalistach to jesteśmy zależni od ludzi, a nie od systemu, który stworzyliśmy. 

Ciekawym spojrzeniem jest budowanie biznesu na zasadzie prototypu franczyzy. Kiedy projektujemy w głowie swoją firmę powinniśmy ją tak zaprojektować jakbyśmy od razu chcieli otworzyć 500 takich miejsc. W taki sposób według autora co jest dla mnie słuszne powinna działać dobrze prosperująca i mająca możliwości rozwoju mała firma. 

Wiele osób popełnia kluczowy błąd i pracuje we własnej firmie, zamiast pracować nad swoją firmą i tutaj autor pokazuje jak do tego podejść by uzyskać taki efekt. 

Agencja Marketingowa Dla Firm Usługowych – FEJSTAJM

W części trzeciej mamy etapy budowania małej firmy, która działa

Zaczyanając od procesu rozwoju firmy, programu rozwoju przedsiębiorcy przez wyznaczanie celów podstawowych, strategicznych oraz strategii organizacyjnej, zarządzania i zasobów ludzkich. Dalej jest strategia marketingowa wraz ze strategią systemową.
Jest to bardzo odpowiednia książka dla obecnego i przyszłego przedsiębiorcy.

Podsumowując:

Osoby, które świetnie wykonują swoją pracę niekoniecznie będą prowadzić tak samo dobrze firmę. W większości właściciele małych firm to osoby dobre w swoim fachu nie mający wiedzy na temat tego jak powinno się prowadzić firmę i w jaki sposób ją zaprojektować stając się więźniem własnego biznesu. Szef, którego miało nie być nad nami teraz to nasza firma. Aby temu zapobiedz musimy utworzyć procesy, procedury, a ludzie, których zatrudniamy muszę mieć to wdrożone. Powinien być jasno określony cel i sposób jego mierzenia. Ludzie, których zatrudniamy muszą wiedzieć dokładnie co mają krok po kroku robić w różnych sytuacjach i jak będą z tego rozliczani. Dzięki temu mamy system mierzenia. Jeśli otwierasz firmę to obejmujesz na początku kilka stanowisk i kiedy przystępujesz do fazy rozwoju, zatrudniasz kolejno osoby, które z tych stanowisk Cię zwolnią, ale te osoby będą musiały dokładnie wiedzieć co i jak mają robić. 
Polecam tę książkę jeśli prowadzisz firmę lub zamierzasz prowadzić. Dzięki niej można uniknąć wielu kosztownych błędów oraz kilku lat walki o przetrwanie. Wśród książek biznesowych ta książka powinna się znaleźć w rękach każdego przedsiębiorcy.

Jeśli zainteresowała Cię ta książka możesz ją kupić TUTAJ.

Mit Przedsiębiorczości Michael E. Gerber

Przeczytaj również:

Ciekawe Artykuły